מאפייני הפרסום ברדיו


הפרסום ברדיו עובד. בוודאי שמעתם את הסלוגן הזה לא פעם כשנסעתם באוטו והקשבתם לפרסומות וזה באופן כללי מעיד שהפרסום ברדיו מגיע לאוזניהם של הרבה אנשים.

איך זה יכול להיות בעצם שמדיה ארכאית במקצת כמו הרדיו שהיא ותיקת המדיות ועם זאת עדיין בועטת יפה, מצליחה להרוויח יפה ולקדם את לקוחותיה המפרסמים בעזרת פרסומות?

ישבו חכמינו (בעלי תואר ראשון בתקשורת וגם תואר שני) וניסו להבין מהם מאפייני הפרסום ברדיו שגורמים ללקוחות להיות כל כך מרוצים בשורה התחתונה. ובכן, רובנו בעלי מכוניות פרטיות ומבלים כל יום מספר זה או אחר של דקות על הכביש, חלקנו שומע סבב פרסומות אחד, חלקנו מספיק לשמוע שישה עד עשרה סבבי פרסומות וזה רק בדרך הלוך. כך שהמוצר שהרדיו יפרסם יחשף כנראה לקהל גדול ומאוד מגוון. כיוון שהרדיו הוא ערוץ אינטימי ופחות פולשני, הגשת הפרסומות בו נתפסת כאמינה יותר. כיוון שהרדיו הוא מדיום קולי בלבד, עלות הפקת קמפיין רדיו תהיה זולה יותר מהפקת קמפיין טלויזיה או קולנוע ולכן אולי גם משתלמת יותר.

בואו לרגע נתמקד בקהלים הגדולים והמגוונים השומעים רדיו, אם זה בבית, בעבודה או ברכב. עצם העובדה שניתן לשמוע רדיו ולעשות פעולות נוספות מביא אל הרדיו הרבה מאוד משתמשים לאורך שעות היום. דבר נוסף ראוי לציון הוא האפשרות הקלה יחסית לפלח את הקהלים הללו לפי תחנות, תוכניות רדיו אהובות ושעות שידור. לכל תוכנית יש קהל שבוי ואופי שאפשר לכוון אליו את הפרסומות הרלוונטיות. יש תחנות מאוד מוגדרות לציבור מסוים בתוך האוכלוסיה, כמו תחנות ערביות וערוצי רדיו דתיים, כך שהפרסום שם יכול להיות מאוד אפקטיבי אם הוא מופנה בדיוק אליהם. גם כשהקהלים לא מאוד מובהקים אפשר לפלח על פי התוכניות – תוכניות אקטואליה ישמעו המבוגרים יותר. פרסומות בתוכניות של מוסיקה עכשייוית יופנו בעיקר לקהל צעיר, נוער, חיילים ויוצאי צבא. וכן הלאה.

כיוון שאנחנו שומעים רדיו "ליד" החיים שלנו, קרוב לודאי שאנחנו בדיוק עוסקים גם במשהו אחר באותו הרגע בו משודרת הפרסומת, ולכן נעשים מאמצים גדולים לייצר משהו שיתפוס את המאזין ויחרט היטב על לוח מוחו. ג'ינגלים קצביים החוזרים על עצמם הרבה, יצירת רעשי רקע מיוחדים ועוד. פרסומות מוצלחות הן אלו שתפזמו לעצמכם, תזכרו ותתחילו להכניס לשפת היומיום שלכם בתור אמירה. גם עם הפניה למאזינים מתוחכמים מומלץ לא להשתמש במילים המהלכות גבוהה גבוהה אלא לדבר בגובה העיניים, להעביר את הרעיון בקצרה ולייצר את העניין בציבור שמעבר לרמקול.

לסיכום, הרדיו הוא מקום מצוין להתחיל קמפיין פרסומי או ללוותו. הפרסום ברדיו עובד ומביא למודעות את המוצר המפורסם בצורה טובה ויעילה. אחוזי ההאזנה לרדיו (בעיקר בשעות של פקקי הבוקר) עולה לעיתים על  אחוזי הרייטינג בפריים טיים בטלויזיה ויחסית לתכונה זו הוא זול כיוון שהוא נשען על מדיה קולית בלבד, הפקת התשדירים וגם השידור שלהם הינו זול יותר מאשר בטלויזיה. כיוון שאין לרדיו את היכולת להעביר לנו תמונה ולשתף את חוש הראיה שלנו. הרדיו נתפס יותר כאמצעי לחזק קמפיין פרסומי, להתחיל אותו אבל כמובן שניתן גם לבחור רק בחבילת פרסום ברדיו ולהשאר בזה. יש כאלה הטוענים שפרסום ברדיו הוא הזול והמשתלם ביותר מכל פרסום במדיה אחרת – עיתונות, טלויזיה, קולנוע, חוצות וכו' יש להקפיד לבחור היטב את מפיק הפרסומות שלך כדי שההשקעה לא תתבזבז על פרסומות מינורית ונשכחת.